top of page

Bølger og Snegle

Af Anette Vestergaard Nielsen.

Bølger og snegle kan være nøglen til bedre naturfagsundervisning for flersprogede elever

For flersprogede elever i grundskolen kan naturfag være en udfordring, da det kræver både forståelse af komplekse fagbegreber og evnen til at navigere mellem hverdagssprog og fagsprog. Men ved hjælp af metoder som semantiske bølger og sprogudviklende snegle kan undervisningen gøres mere tilgængelig og effektiv for disse elever.

Semantiske bølger hjælper eleverne med at bevæge sig mellem konkrete eksempler fra hverdagen og de mere abstrakte fagbegreber. I undervisningen svinger man mellem enkle beskrivelser og komplekse fagtermer, hvilket skaber en "bølge", som sikrer, at eleverne både forstår begreberne og lærer at bruge dem korrekt.

For flersprogede elever betyder det, at de kan starte med at relatere til emner på et hverdagssprog og derefter gradvist lære at udtrykke sig mere præcist ved brug af fagsprog. Denne tilgang hjælper eleverne med at koble deres daglige erfaringer til det, de lærer i naturfag, og gør komplekse emner mere tilgængelige.

Den sprogudviklende snegl er en anden tilgang, der understøtter elevernes læring. Her bygges forståelsen op i små, overskuelige trin i en iterativ proces. Denne tilgang hjælper eleverne med at opvikle sproglig og dermed faglig forståelse.

Sneglen sikrer en trinvis udvikling af sprog indenfor et givent emne.

Når semantiske bølger og snegle anvendes sammen, giver det flersprogede elever en dobbelt fordel. De får mulighed for at forstå komplekse emner på deres eget niveau og gradvist bygge videre på den viden. Det gør naturfagene mere tilgængelige og sikrer, at alle elever kan deltage og lære, uanset deres sproglige baggrund.

Disse metoder understøtter ikke kun læringen i naturfag, men kan også anvendes bredt i andre fag, hvor sprog og faglighed går hånd i hånd.

Artiklen er skrevet efter inspiration fra Projekt Bølger og Snegle. Ved projektleder Anne-Vera Meidell Sigsgaard

bottom of page